Technische voorwaarden

TECHNISCHE VOORWAARDEN

Toegelaten modellen

Indien u wilt deelnemen aan de meetings dient u te beschikken over een minibike met viertaksmotor met neerliggende cilinder met bovenliggende nokkenas en wielen kleiner dan 13”.


De toegelaten modellen zijn:

- Honda Dax

- Honda Monkey

- Honda Gorilla

- Honda ZB

- Honda Chaly

- Replica’s van bovenstaande.


In onze club zijn ook onderstaande nauwverwante modellen toegelaten (replica’s hiervan worden niet toegelaten). Opgelet! De regels zijn bij elke club anders, het kan dus zijn dat onderstaande modellen niet toegelaten worden op enkele nationale meetings (georganiseerd door andere clubs):

- Honda CY, SS, CD, APE

- Honda XR50R en Honda CRF50F

- Honda XR70R en Honda CRF70F

- Honda CZ100 en Honda QA50

- Honda dream

- Honda MSX/GROM

- Suzuki RB50 (GAG)


Voertuigen die geen viertakt motor hebben met neerliggende cilinder en/of grotere wielen hebben dan 13 inch worden geweigerd in de groep

Bij twijfel en vragen, aarzel ons niet te contacteren.


Uitrusting

Om mee te mogen rijden moet er aan volgende voorwaarden voldaan worden:

- Motor beschikt over werkende lichten

- Motor is uitgerust met goed werkende remmen

- Motor moet beschikken over geldig verzekeringsbewijs

- Bestuurder moet beschikken over geldig rijbewijs

- Men draagt verplicht een helm.


Snelheid

Het tempo op een meeting ligt achteraan 20km/u hoger dan vooraan.

Als je traag rijdt, probeer dan steeds vooraan in de groep te rijden en opnieuw te vertrekken, mocht die groep stil komen te staan. Vooraan is het makkelijker om de groep bij te houden en ontstaat er minder gevaar door snellere passanten.


Het wordt ook niet toegelaten een passagier mee te nemen op motoren met 50cc. Het zou te lang kunnen duren voordat je de snelheid van 45 km/u haalt en je zou keer op keer achterop raken. Daarnaast brengt dit extra gevaren met zich mee.


Problemen en pechverhelping

Bij problemen, pech, sanitaire stop, enz. niet zomaar stoppen in het midden van de groep. Geef duidelijk aan dat je uit de groep wil voegen en stop aan de kant van de baan. Er wordt afgesproken dat men bij pech de hand opsteekt naar de begeleiding. Op deze manier weten ze dat er een probleem is en kunnen ze hierop inspelen. Indien onverhelpbare pech, wordt de motor in de volgwagen opgeladen.