praktische info

PRAKTISCHE INFO

Begeleiders

Er zijn twee soorten begeleiders:

- begeleiders met oranje vestje:

Deze zijn de koprijders en rijden dus aan de kop van de groep.

Zij bepalen de snelheid en mogen in geen geval voorbijgestoken worden.


-begeleiders met geel vestje: 

Dit zijn de ritbegeleiders die hinderlijk verkeer doen stoppen, ze rijden dynamisch (kunnen zich naar achter laten zakken en snel weer naar voor verschuiven/voorsteken om een straat af te zetten).

Rij nooit achter een inhalende begeleider om snel mensen in te halen!


De door de begeleiders gegeven instructies dienen steeds gevolgd te worden voor eigen veiligheid, de veiligheid van mederijders en omstaanders.


Bij sommige plaatselijke meetings en alle nationale meetings wordt er een volgwagen voorzien. Deze volgt als allerlaatste de groep. Bij pech of ongeval zonder ernstige gekwetsten kan men de motor in de volgwagen inladen en alsnog meerijden naar het eindpunt. De volgwagen kan de ongelukkigen niet persoonlijk thuis afzetten.


Tijdens de ritten worden door de begeleiders enkele signalen gebruikt bij verkeerssituaties (stoppen, afslaan, …) of gevaar. Het is altijd nuttig deze symbolen te kopiëren zodat ook de achterste chauffeurs doorkrijgen wat er gebeurt.



Verloop van de rit.

De start

De ritten starten steeds (tenzij anders vermeld) op onze vaste vertrekplaats Frans Blanckaertdreef (Osbroek park) in Aalst. De tragere voertuigen starten vooraan,  zo blijft de groep makkelijker bij elkaar, kunnen ze makkelijk bijhouden en ontstaat er minder gevaar voor snellere passanten.


Bij de start van de rit rijden we eerst naar het nabijgelegen tankstation. Iedereen is verplicht vanaf dit punt met een volle tank te vertrekken. De meeting wordt niet zomaar willekeurig gestopt om te tanken. In het midden van een meeting zal er een afgesproken stop plaats vinden aan een tankstation, ook vanaf dit punt dient men te vertrekken met een volle tank.


De rit

Er wordt gereden met een gemiddelde van 40-45 km/u.

Er is geen vast aantal kilometers per rit. Tussentijdse activiteiten en pauzepunten hebben hierop een te grote invloed. Calculeer je dag gewoon in volgens het soort rit:

Eigen meetings: Vertrek meestal net na de middag. Reken op een hele namiddag rijplezier

Nationale meetings: Vertrek meestal ‘s morgens (tijdstip afhankelijk van afstand). Reken op een hele dag rijplezier


De aankomst

Op de aankomst staat geen vast uur. Dit hangt af van vele factoren zoals de tussentijdse activiteiten en pauzepunten, het weer en de sfeer.

Meestal komen we aan op de grote markt in Aalst waar eventueel nog iets genuttigd kan worden in de plaatselijke horeca.


Gedragsregels tijdens de ritten

Enkele regels zijn nodig om de ritten vlot en veilig te laten verlopen. Gelieve deze steeds toe te passen en geen onveilige situaties te creëren. Volg ook steeds de aanwijzingen van de begeleiders die instaan voor de veiligheid van de rijders en omstaanders.


Er wordt telkens maar 1 baanvak gebruikt, ga nooit op het tweede baanvak rijden. Dit wordt enkel gebruikt door begeleiders die daar aan hogere snelheid passeren. Bij smallere banen zonder duidelijke markering is het aangeraden een beetje plaats te houden voor de begeleiding.


Als je in een bocht rijdt blijf je best op je lijn. Dwz als je links rijdt voor de bocht, blijf dan ook links in en na de bocht.


Voldoende afstand houden voor eigen veiligheid en die van anderen.

Maak nooit bruuske bewegingen, slalommen of remmen zonder redenen in de groep.

Vergeet nooit dat er steeds anderen achter je rijden.


Wheelies, extreem gerace en andere stunts doe je beter niet in groep. Je zou kunnen vallen met als gevolg een hele colonne achterliggers die op je inknallen.


De club is niet verantwoordelijk voor lichamelijke letstels, beschadeging of diefstal van motor en persoonlijke bezittingen.